Dzieci w wieku szkolnym każdego dnia podejmują spory wysiłek fizyczny oraz intelektualny, a co za tym idzie potrzebują takiej diety, która zapewni im prawidłowy rozwój i możliwość wykorzystania swojego potencjału umysłowego. Jak wobec tego powinnyśmy komponować prawidłowy jadłospis dla naszych pociech uczęszczających do szkół, tak by zaspakajał on ich potrzeby energetyczne i zapewniał im odpowiedni wzrost?

Zapotrzebowanie młodzieży w wieku szkolnym

Zapotrzebowanie energetyczne dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym waha się między 1750 a 2500 kalorii dziennie.

Uczeń potrzebuje od 1750 a 2500 kalorii dziennie

Uczeń potrzebuje od 1750 a 2500 kalorii dziennie (Źródło: www.kobieta.onet.pl)

Oczywiście dokładna ilość niezbędnych kalorii jest w dużej mierze zależna od wieku, masy ciała i aktywności fizycznej danego dziecka. Niemniej można mniej więcej określić, iż codzienna dieta ucznia powinna dostarczać mu: węglowodany (od 50 do 55%), tłuszcze (od 30 do 35%) i białka (od 11 do 15%). Musi ona być również bogata w najlepsze witaminy i minerały.

Węglowodany powinny stanowić 50-55% dziennego spożycia pokarmów przez młodzież szkolną

Węglowodany powinny stanowić 50-55% części dziennego spożycia pokarmów (Źródło: www.budujmase.pl)

Jak komponować dziecięcą dietę?

Dieta naszych dzieci w wieku szkolnym powinna być oparta na kilku niezawodnych zasadach. Jakich? Przede wszystkim do każdego posiłku dziecko powinno spożywać jeden produkt mleczny.

Mleko lub produkty mleczne powinny być częścią każdego dziecięcego posiłku

Mleko lub produkty mleczne powinny być częścią każdego dziecięcego posiłku (Źródło: www.lif-e.pl)

Poza tym, każdy uczeń musi posilać się w ciągu dnia jedną porcją białka zwierzęcego, złożoną z mięsa, ryb lub jajek. Zalecana dzienna dawka białka zwierzęcego to 10 gramów na każdy rok życia, plus 10 gramów. Zatem malec w wieku 6 lat powinien spożywać 70 gramów, natomiast dziecko w wieku 9 lat 100 gramów białka zwierzęcego. Co więcej, młodzież w tym wieku potrzebuje 5 porcji warzyw i owoców dziennie. Musi ona także przyjmować produkty skrobiowe do każdego posiłku. Dzieci mogą jedynie okazjonalnie spożywać słodycze i pokarmy z wysoką zawartością cukrów, a ich podstawowym napojem powinna być świeża, niegazowana woda.

Uczeń może spożywać słodycze jedynie okazjonalnie

Uczeń może spożywać słodycze jedynie okazjonalnie (Źródło: www.polki.pl)

Dieta dla dzieci w wieku szkolnym powinna być skomponowana tak, by nie brakowało w niej odpowiedniego poziomu węglowodanów, tłuszczy, białka oraz witamin i minerałów. Prawidłowy jadłospis ucznia możemy ułożyć na podstawie kilku przytoczonych powyżej wskazówek. Niedobory witamin w diecie dziecka – po konsultacji z pediatrą – możemy również uzupełniać za pomocą specjalnych preparatów aptecznych (http://www.vibovit.pl/).