Kolka jelitowa to napadowy, skurczowy oraz silny ból brzucha, wywołany skurczem mięśniówki jelit, który może się przytrafić każdej z nas. Najczęściej taki ból ustępuje samoistnie, niemniej niekiedy bywa, że staje się on bardziej dokuczliwy. Wówczas konieczne jest zastosowanie się do kilku schematów postępowania, ograniczających niemiłe doznania bólowe. Jakie są zatem sprawdzone sposoby na ból brzucha, spowodowany kolką jelitową?

Gdy pojawi się ból brzucha…
Pływanie niweluje stres zaostrzający objawy bólu brzucha

Pływanie niweluje stres zaostrzający objawy bólu brzucha (Źródło: www.wformie24.pl)

Gdy pojawia się kolka jelitowa, każde ciągłe, rytmiczne ćwiczenie fizyczne rozluźnia mięśnie i zmniejsza odczuwany dyskomfort. Jeśli czujemy, że stać nas tylko na spacer, to jest on dokładnie tym, czego potrzebujemy w tej sytuacji. Doskonałym sposobem na złagodzenie kolki jest także pływanie, które niweluje stres, zaostrzający jej objawy. Inną metodą na zmniejszenie napięcia są na przykład ćwiczenia głębokiego oddychania, które pomagają rozluźnić obkurczone mięśnie macicy. Jak mogą przebiegać takie ćwiczenia? Możemy rozłożyć się wygodnie na plecach i położyć jedną rękę na brzuchu. Teraz powinnyśmy zamknąć oczy i oddychać głęboko. Oddech ten musi być powolny i rozluźniony. Wdychamy powietrze przez nos, rozciągając mięśnie brzucha. Zaciskamy usta i wydychamy przez nie powietrze tak wolno, jak tylko możemy. Powinnyśmy skupić całą swoją uwagę na oddychaniu. Ćwiczenie to powtórzmy od dziesięciu do dwudziestu razy. Teraz możemy powoli wstać. Uczucie odprężenia i odświeżenia po wykonaniu ćwiczeń, z pewnością nas zaskoczy.

Kołysanie miednicą i masaż

Ulgę może przynieść masaż brzucha

Ulgę może przynieść masaż brzucha (Źródło: www.endlessbarcelona.com)

Kiedy pojawia się ból skurczowy, dobrze jest również wykonać ćwiczenia polegające na kołysaniu miednicą. Jak powinny one wyglądać? Możemy zacząć od stanięcia z ugiętymi kolanami i stopami rozstawionymi na odległość 30 centymetrów od siebie. Ręce kładziemy wówczas na biodrach w okolicy kości biodrowych. Teraz kołyszemy miednicą do przodu i do tyłu  po 10 do15 razy. Możemy także wykonać to ćwiczenie, leżąc na plecach ze zgiętymi kolanami. W takim przypadku wypychamy brzuch do przodu, nie odrywając pośladków od podłoża, a następnie przyciskamy dolną część pleców do podłogi. Dobrym sposobem na kolkę jelitową jest również masaż okolic macicy. Jak wykonać go prawidłowo? Kładziemy prawą rękę na prawej dolnej części brzucha, a następnie lewą rękę na prawej. Naciskamy brzuch palcami obu rąk, wykonując drobne, koliste ruchy. Stopniowo przesuwamy ręce w górę prawą stroną brzucha aż do pasa, potem poniżej żeber z prawej strony na lewą, z powrotem w dół i z lewej strony brzucha na prawą stronę podbrzusza.

Kolka jelitowa to dolegliwość, która może niespodziewanie pojawić się u każdej z nas. Aby złagodzić jej objawy, możemy wykonywać łagodne ćwiczenia fizyczne, takie jak spacer czy pływanie. Odpowiednim sposobem na ból brzucha może się także okazać ćwiczenie oddechowe, kołysanie miednicą i automasaż. Więcej informacji na temat radzenia sobie z podobnymi objawami, znajdziemy na stronie http://www.buscopan.pl/home.html.