Kwas foliowy to najważniejsza witamina ciążowa. Specjaliści zalecają, aby każda kobieta spodziewająca się dziecka stosowała jej suplementację. Czym jest ta substancja i dlaczego to takie ważne, by była ona przyjmowana przez ciężarne kobiety? Czy nie wystarczy w tym przypadku zdrowa dieta? Na te pytania odpowiedzi udzieli nam dzisiejszy artykuł.

Czym jest kwas foliowy?
Kwas foliowy to witamina B9

Kwas foliowy to witamina B9 (Źródło: dzidziusiowo.pl)

Kwas foliowy to inaczej witamina B9. Po raz pierwszy została wyizolowana z liści szpinaku w roku 1941. Stąd też wzięła się nazwa tej witaminy – kwas foliowy – od łacińskiego słowa „folium”, czyli liść. Witamina B9 oraz jej pochodne zaliczane są do folianów. Substancja ta odgrywa zasadniczą rolę w biosyntezie kwasów nukleinowych DNA i RNA, odpowiedzialnych za prawidłowy podział i wzrost wszystkich komórek organizmu. Niestety, ludzkie ciało nie potrafi samo wytwarzać kwasu foliowego, przez co musimy go dostarczać wraz z pożywieniem bądź w postaci suplementu.

Kwas foliowy w ciąży

Dlaczego warto przyjmować kwas foliowy w ciąży? Potwierdzono, że suplementacja kwasem foliowym zapobiega powstawaniu – u rozwijającego się  w łonie matki dziecka – wad cewy nerwowej. Czym one są? To bardzo poważne wady wrodzone mózgu i rdzenia kręgowego. Należą do nich: bezmózgowie, rozszczep kręgosłupa czy też przepuklina mózgowa. Witamina B9 zmniejsza ryzyko wystąpienia takich wad aż o 70 procent. Kwas foliowy ogranicza również ryzyko pojawienia się u dziecka wrodzonych wad serca oraz układu moczowego. Jest także nieoceniony w profilaktyce anemii. Jak powinna przebiegać suplementacja kwasu foliowego?  Lekarze zalecają, by kobiety codziennie spożywały 0,4 mg folacyny w „okresie okołokoncepcyjnym”. Najlepiej zrobić to już trzy miesiące przed zapłodnieniem i trzy miesiące po nim. A ponieważ momentu poczęcia nie da się w sposób dokładny zaplanować, dobrze jest, gdy  tabletki z kwasem foliowym przyjmuje każda kobieta, mogąca zajść w ciążę. Dzięki temu w momencie zapłodnienia w organizmie przyszłej mamy będzie odpowiedni zapas tej witaminy. To bardzo istotne, gdyż wady cewy nerwowej powstają do 28 dnia od poczęcia, a pierwsza wizyta u ginekologa często odbywa się później. Łatwo zatem wysnuć wniosek, że korzystnie jest stosować kwas foliowy już przed poczęciem albo zacząć to robić od razu, gdy pojawi się podejrzenie ciąży.

Dieta to za mało…
Zdrowa dieta nie zaspokoi zapotrzebowania ciężarnej na kwas foliowy

Zdrowa dieta nie zaspokoi w pełni zapotrzebowania ciężarnej na kwas foliowy (Źródło: zdrowie.tvn.pl)

Można by się pokusić o stwierdzenie, że suplementacja kwasu foliowego nie jest konieczna w okresie brzemienności, jeśli ciężarna spożywa produkty bogate w witaminę B9. Czy taki wniosek byłby słuszny? Bynajmniej. Kwas foliowy w ciąży należy przyswajać zarówno w postaci diety, jak i za sprawą suplementów. Choć spożywanie ciemnozielonych warzyw, pomarańczy, bananów, produktów z pełnego ziarna, nasion roślin strączkowych, drożdży, serów  oraz jajek jest jak najbardziej wskazane, w ciąży zapotrzebowanie na witaminę B9 wzrasta o ponad 50 procent. Przez co produkty te nie są w stanie zaspokoić potrzeb ciężarnej i jej dziecka. Co więcej, foliany są bardzo wrażliwe na słońce i wysoką temperaturę i pod ich wpływem „ulatniają się” z pożywienia. Dlatego specjaliści radzą, aby każda kobieta w ciąży przyjmowała preparaty zawierające foliany.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

Kwas foliowy to inaczej witamina B9, która może uchronić naszego maluszka przed wieloma zagrożeniami. Warto zatem przyjmować folacynę nie tylko w postaci diety, ale także w formie suplementu w okresie ciąży. Jeszcze lepiej byłoby, gdyby taka suplementacja zaczęła się jeszcze przed poczęciem. Więcej informacji na temat kroków, które warto podjąć planując ciążę znajdziemy tutaj.