Okres jesienno-zimowy to czas zwiększonej zachorowalności na przeziębienie i grypę. Infekcje te dosięgają przede wszystkim dzieci w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym. Wiele maluchów w tym czasie zmaga się z kaszlem, katarem, bólem gardła oraz nadprodukcją wydzieliny w drogach oddechowych. Co zatem należy robić, by wzmocnić odporność organizmu dziecka i nie narażać go na takie dolegliwości?

Dieta na odporność
Prawidłowa dieta to podstawa

Prawidłowa dieta to podstawa (Źródło: childrens.com)

Budowanie odporności u dziecka należy rozpocząć już w pierwszym okresie jego życia. Jak to zrobić? Dobrze jest jak najdłużej karmić bobasa piersią. W mleku matki znajdują się bowiem nie tylko wszelkie niezbędne składniki odżywcze, ale także przeciwciała i substancje niszczące drobnoustroje, chroniące malucha przed infekcjami. Z czasem przeciwciała te możemy dostarczać dziecku za sprawą prawidłowej i zróżnicowanej diety. Co wobec tego powinien przyswajać maluch w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym? Jego jadłospis musi być bogaty w witaminy, makro- oraz mikroelementy, które warunkują prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. W menu dziecka powinny znaleźć się produkty nabiałowe – w tym mleko, jajka, jogurty i kefiry – chude mięso i przede wszystkim owoce i warzywa. Dobrze jest, gdy maluch spożywa posiłki regularnie, w niedużych odstępach czasu. Aby uzupełnić dietę o potrzebne substancje, można także zdecydować się na regularne przyjmowanie leków stymulujących odporność i suplementów diety, takich jak zestaw witamin i minerałów, dostępny w saszetkach lub żelkach (http://visolvit.pl/). Witaminy i minerały dla dzieci mogą nie tylko wzmocnić ich odporność, ale także pozytywnie wpłynąć na ich prawidłowy rozwój. Zanim jednak podamy dziecku jakiekolwiek preparaty, warto upewnić się u pediatry, że nie ma przeciwwskazań do ich zażywania.

Spacery i ruch
Warto chodzić z dzieckiem na częste spacery

Warto chodzić z dzieckiem na częste spacery (Źródło: healthmint.com.au)

Odporność dziecka zwiększymy także poprzez hartowanie. Co to oznacza? Hartowanie to częste wychodzenie z malcem na spacery – niezależnie od pogody – a także nieprzegrzewanie go. Dobrze jest również pamiętać o ruchu dziecka. Wysiłek fizyczny stymuluje bowiem układ odpornościowy. W jaki sposób? Ćwiczenia zwiększają przepływ krwi przez wszystkie tkanki, przez co dociera do nich większa ilość komórek odpornościowych oraz przeciwciał. Podnosi się się także temperatura ciała a metabolizm nabiera tempa, dzięki czemu wszelkie ważne procesy – w tym odpornościowe – przebiegają sprawniej i szybciej. Świetnym sposobem na wzmocnienie odporności u dziecka jest zatem:  gra w piłkę, pływanie, jazda na rowerze, łyżwach lub nartach.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

Zachowanie zdrowia przez nasze pociechy w okresie jesienno-zimowym, może zależeć od utrzymywania prawidłowej diety oraz hartowania organizmu i wysiłku fizycznego. Wzmocnieniu ich odporności mogą także sprzyjać leki i suplementy diety oraz obowiązkowe szczepienia.