Zdrowy sen jest warunkiem prawidłowego rozwoju każdego dziecka. W okresie dzieciństwa twoja pociecha rośnie i nabywa wielu nowych umiejętności, przez co potrzebuje odpowiedniej ilości spokojnego i nieprzerwanego snu, który pozwoli jej małemu organizmowi się zregenerować, nabrać sił i wytworzyć odpowiednią ilość somatostatyny, czyli hormonu wzrostu. Dzięki dzisiejszemu postowi dowiesz się, ile godzin powinien przesypiać twój malec, aby prawidłowo się rozwijać, a także poznasz sposoby na zapewnienie spokojnego snu, nawet największemu urwisowi.

Ile godzin powinno spać dziecko?

ilość godzin snu

Źródło: www.lulanko.pl

Ilość snu u twojego dziecka powinna być dostosowana do jego wieku. I tak, najmłodsze maluszki, które nie ukończyły jeszcze roczku, potrzebują aż 18 godzin snu, co oznacza, że przesypiają nawet 3/4 doby. Z kolei dzieci starsze – między pierwszym a trzecim rokiem swojego życia – potrzebują już „tylko” 13 godzin na wyspanie się. Kiedy twoja pociecha ukończy drugi lub trzeci rok życia, możesz zacząć powoli odzwyczajać ją od dziennych drzemek, sprawiając, by były one znacznie krótsze i zdarzały się raczej pod wieczór. Dzieciom w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym, czyli między trzecim a dwunastym rokiem życia, wystarcza około 10-12 godzin snu. Natomiast sen u młodzieży powyżej 12 roku życia, powinien trwać przez mniej więcej 10 godzin. Wartości te możesz porównać z ilością snu, która jest wystarczająca dla dorosłego człowieka – a jest to około 8 godzin na dobę.

Sposoby na spokojny sen

Czytanie bajek

Źródło: www.funkydiva.pl

Aby twoje dziecko spokojnie zasypiało wieczorem, warto przyzwyczajać je do stałych pór kładzenia się do łóżka. Przed snem wypracowuj u malucha pewne stałe przyzwyczajenia, takie jak kąpiel i wspólne czytanie bajek lub śpiewanie kołysanek. Twoja pociecha powinna zasypiać w swoim łóżeczku, najlepiej w ciemności, albo chociaż w półmroku. Gdy dziecko bardzo boi się ciemności, warto pomyśleć o małej lampce nocnej przy jego łóżeczku. Zanim położysz urwisa do spania, nie zapewniaj mu zbyt emocjonujących wrażeń i zrezygnuj z aktywnych zabaw w porze wieczornej. Nie podawaj również dziecku ciężkostrawnej i zbyt obfitej kolacji. Jeśli jesteś mamą niemowlęcia, zadbaj o to, by twój bobas nauczył się rozróżniać nocny sen od dziennych drzemek. W tym celu, nie musisz za każdym razem w czasie dnia kłaść dziecka do jego łóżeczka, możesz zastąpić je wózkiem lub kanapą. W trakcie drzemki malucha, nie chodź przy nim bardzo cicho, nie zasłaniaj wszystkich okien w domu, by w ten sposób naśladować porę nocną. Jeśli bobas, ma dużą potrzebę regeneracji, wyśpi się w takich warunkach i zrozumie różnicę między snem nocnym a zwykłą drzemką. Sen twojego dziecka będzie także spokojniejszy, jeśli zadbasz o odpowiednią temperaturę w pomieszczeniu, w którym śpi. Z pewnością nie powinna być ona za wysoka, najlepiej by wynosiła od 20 do 22 stopni Celsjusza. Aby zadbać o jakość snu swojego malca, warto także w ciągu dnia zapewniać mu aktywne i wyczerpujące zabawy, tak by w porze wieczornej był on zmęczony i chętniej udawał się na nocny wypoczynek do swojego łóżeczka. Jeśli twoje dziecko ukończyło już trzeci rok życia i nadal ma problemy ze spokojnym przesypianiem nocy – po konsultacji z pediatrą bądź farmaceutą – możesz zdecydować się na podanie mu specjalnego suplementu diety, ułatwiającego zasypianie. Jednym z takich preparatów jest suplement diety Tulleo (http://www.tulleo.pl/), który podaje się maluchom na godzinę przed snem.