Należą do bardzo wstydliwych dolegliwości, które potrafią być niezwykle uciążliwe i niekorzystnie wpływać na nasze samopoczucie. Mogą mieć podłoże chorobowe bądź też być konsekwencją naszego stylu życia. O czym mowa? O zaparciach. Mówimy o nich wtedy, gdy treść jelitowa przez dłuższy czas pozostaje w obrębie przewodu pokarmowego. W takiej sytuacji stolec oddawany jest rzadziej niż 3 razy w tygodniu i może on mieć silną, zanadto nieprzyjemną woń, która wynika z zaawansowanych procesów fermentacyjno-gnilnych resztek jedzenia, zalegających w przewodzie pokarmowym. Zaparcia to jednak nie tylko przedłużona obecność treści jelitowej w organizmie, ale również utrudnione, czasami nawet bolesne wydalanie kału z odbytnicy. Jeśli problem ten dotyczy także Ciebie, poznaj przyczyny zaparć i sposoby radzenia sobie z nimi.

Przyczyny zaparć

Przyczyny zaparć

Źródło: www.diety-w-chorobach.reveez.com

Jak już zostało wspomniane, zaparcia mogą być wynikiem problemów zdrowotnych, jak i przyczyn innego rodzaju. Do najczęstszych powodów zaparć należy: wrodzone rozszerzenie jelita grubego, które jest uwarunkowane brakiem zwojów nerwowych w tym narządzie; a także wydłużenie jelita grubego wraz z zaburzeniami w unerwieniu, choroby neurologiczne, przyczyny sytuacyjne, do których zaliczają się długotrwałe podróże, wylegiwanie się w łóżku, błędy żywieniowe, brak możliwości wypróżnienia, itp.; guz rosnący wewnątrz jelita lub też uciskający jelito z zewnątrz oraz zaburzenia czynnościowe, w tym zaparcie nawykowe bądź kurcz zwieraczy. Zaparcia bywają również przykrą dolegliwością, która ma tendencję do pojawiania w trakcie ciąży.

Sposoby na zaparcia

Śliwki

Źródło: www.poradnikzdrowie.pl

Jeśli twoje zaparcia są spowodowane poważnymi schorzeniami układu pokarmowego, powinnaś skontaktować się ze specjalistą, który ustali odpowiedni sposób radzenia sobie z tymi dolegliwościami. Niemniej bez względu na to, czy twoje problemy z wypróżnianiem są wynikiem choroby czy też niewłaściwego stylu życia, możesz wprowadzić do swojej codziennej rutyny pewne zdrowe nawyki, które ułatwią Ci walkę z zaparciami. Pomocne może się dla Ciebie okazać uregulowanie trybu swojego życia; wprowadzenie diety gruboziarnistej, zawierającej dużą dawkę błonnika; wypijanie rano (na czczo) szklanki letniej wody, kefiru, kompotu ze śliwek suszonych, kwaśnego mleka lub połowy szklanki soku z kapusty kiszonej oraz spożywanie pełnowartościowego śniadania; podjęcie prób regularnego oddawania stolca o tej samej porze dnia; spożywanie trzy razy dziennie 1 łyżeczki naturalnego siemienia lnianego, jak również ograniczenie – z zamiarem wykluczenia – stosowania środków przeczyszczających. Jeśli natomiast chodzi o sposoby na zaparcia w ciąży (http://www.stopzaparciom.pl/Zaparcia-w-czasie-ciazy), to dobrym rozwiązaniem może być dla Ciebie stopniowe zwiększanie spożycia pokarmów bogatych w błonnik, picie wody (do 2 litrów dziennie) i łagodna aktywność fizyczna (taka jak chodzenie na spacery). Jeśli jesteś w ciąży i spożywasz suplementy diety z żelazem, aby ulżyć swoim dolegliwościom dotyczącym wypróżniania, staraj się za każdym razem popijać te farmaceutyki sokiem pomarańczowym. Warto również, abyś zwróciła się o poradę do swojego lekarza.