Warzywa są niezbędnym składnikiem diety. Dostarczają wielu witamin i minerałów, dzięki czemu pomagają we wzmacnianiu odporności. Niestety, dzieci zazwyczaj są dość oporne warzywom. Jak więc przekonać swoją pociechę do sięgania po nie?

Dlaczego dzieci powinny jeść warzywa?

Po ukończeniu 1. roku życia dziecko powinno przyjmować 5 porcji warzyw w ciągu dnia. Jest to o tyle ważne, że nie przestaje obowiązywać nawet w dorosłym życiu. Spożywanie odpowiedniej ilości takich składników może już od najmłodszych lat przynieść różnorodne korzyści. Warzywa przede wszystkim:

  • pomagają wzmacniać układ odpornościowy – a także wspierać pracę układu pokarmowego. Jarzyny są najlepszym źródłem różnorodnych witamin, minerałów oraz błonnika, który wspomaga prawidłową przemianę materii. Poza tym witaminy to naturalna ochrona przed infekcjami;
  • wspierają zdrowe nawyki – jeśli dziecko od małego nauczy się jeść warzywa i czerpać z tego przyjemność (bez przymuszania), to w dorosłym życiu chętnie będzie po nie sięgać;
  • pozwalają chronić przed rozwojem chorób – badania nad sposobem żywienia udowodniły, że warzywa pozwalają chronić organizm przed rozwojem chorób cywilizacyjnych, takich jak choroby serca czy nowotwory;
  • dostarczają niezbędnych witamin i minerałów do rozwoju – zawarte w warzywach składniki służą do prawidłowego rozwoju układu ruchowego, mięśniowego i nerwowego.

Badania przeprowadzone przez Instytut Matki i Dziecka we współpracy z Fundacją NUTRICIA wskazały, że polskie dzieci jedzą za mało warzyw. Przy czym jednocześnie aż 30% matek uważa, że wprowadzanie ich do każdego posiłku nie jest konieczne.

Dlatego też tak ważne jest zwiększanie świadomości rodziców na temat prawidłowego żywienia oraz zachęcanie do wprowadzania warzyw do codziennych jadłospisów u maluchów.

Jak zachęcić dziecko do jedzenia warzyw? 5 sposobów

Dzieci niechętnie sięgają po warzywa – zwłaszcza gdy mają słodką alternatywę do wyboru. Na szczęście istnieje kilka metod, którymi można zachęcić maluchy do częstszego sięgania po zdrowe produkty.

Należy jednak przy tym pamiętać, by nie narzucać dziecku zbyt dużej presji ani też porównywać go z innymi. Każdy maluch jest inny i będzie przyswajał nawyki w odpowiednim dla siebie czasie. Co jednak warto wdrożyć?

  1. Zadbaj o różnorodność posiłków – staraj się dodawać warzywa do różnych dań, nie tylko na kanapki na śniadanie. Możesz eksperymentować i umieszczać je np. w wytrawnych babeczkach, zrobić purée do kotletów czy placuszki.
  2. Wspólne gotowanie – dzięki temu dziecko ma wpływ na to, co znajduje się na jego talerzu. A sam fakt, że maluch pomógł przygotować obiad, może zachęcić go do jedzenia.
  3. Estetyczne i kreatywne podanie – w tym przypadku jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia. Eksperymentuj z formą! Pokrój warzywa w łódeczki, gwiazdki, stwórz warzywne zwierzątka lub inne kształty.
  4. Warzywa jako dodatki – zamiast słodyczy czy chrupek, które należą do wysoko przetworzonej żywności, zacznij podawać jarzyny z dodatkiem sosu np. na bazie jogurtu. Mogą posłużyć jako przekąski podczas wieczoru filmowego.
  5. Uprawianie ogródka – takie zajęcie to nie tylko forma nauki, ale także zachęcania do próbowania tego, co samodzielnie się wyhodowało.

Warto również pamiętać o dawaniu dobrego przykładu. Jeśli rodzic będzie na oczach dziecka często sięgał po świeże produkty i pokazywał mu, że są smaczne, to prawdopodobnie stanie się to zachętą do eksperymentowania.

Pomysły na warzywne posiłki dla dzieci

Urozmaicanie dań dla dzieci to czasami nie lada wyzwanie. Stosowanie różnorodności wymaga niemałych pokładów kreatywności. Oto kilka pomysłów na posiłki z warzywami:

  • kolorowe kanapki – uśmiechnięte buźki z papryki, marchewki czy ogórka na kanapkach mogą zachęcić dzieci do sięgania po zwykłe kanapki
  • zielenina na patyku – możesz przygotować szaszłyki z warzyw lub mniejsze koreczki. Warto przy tym pobawić się kształtami;
  • domowa pizza z warzywami – warto zachęcić dzieci do wspólnego przyrządzenia takiej pizzy i pozwolić im skomponować własne pizze z przygotowanych wcześniej składników (wśród których będą też warzywa);
  • soki i koktajle owocowo-warzywne – powinny być świeżo wyciskane, najlepiej bez dodatku żadnego cukru;
  • zupy – jeśli dziecko nie przepada za pływającymi w zupie jarzynami, to być może posmakują mu zupy krem, które są zdrowe, smaczne i kolorowe;
  • sosy do makaronu – starszym dzieciom przemycaj warzywa w różnych sosach. Wystarczy zblendować np. kalafior, marchewkę czy dynię i dodać do dania.

Warzywa to kluczowy element w dziecięcej diecie. Wspierają one pracę układu odpornościowego i chronią przed infekcjami. Warto więc wprowadzać świeże produkty do jadłospisu już od najmłodszych lat.