Powiedzenie, że człowiek jest tym, co je, wcale nie stanowi wyolbrzymienia. Spożywane przez nas posiłki mają ogromny wpływ na nasze zdrowie i komfort codziennego życia. O zdrowe przyzwyczajenia powinno się dbać od najmłodszych lat, dlatego kształtowanie ich u swoich pociech jest niezwykle ważne. Jak budować dobre nawyki żywieniowe u dzieci?

Zdrowe nawyki żywieniowe – daj dobry przykład!

Pierwsza zasada budowania zdrowych nawyków żywieniowych u dziecka to świadomość rodzica, że nie uda mu się to, jeśli sam nie będzie się zdrowo odżywiać. Pamiętaj, że maluch zawsze czerpie ze wzorców i naśladuje zachowania Twoje oraz innych osób, z którymi ma do czynienia – dziadków, przedszkolanek czy Waszych przyjaciół. Gdy chcesz, aby pociecha jadła zdrowo, musisz stosować taki sposób odżywiania również u siebie.

Dbaj zatem o to, żeby Twoje posiłki były pełne składników odżywczych, a kiedy masz ochotę na przekąskę, wybieraj zdrowe opcje zamiast chipsów czy ciastek. Sięgaj często po owoce i warzywa, żeby dziecko zobaczyło, że takie odżywianie to norma. Kiedy Ty będziesz zagryzać marchewkę, maluch prędzej czy później również wyciągnie po nią rączkę. Pociecha nie zechce jeść zdrowo, gdy Ty, siedząc obok, będziesz zajadać się słodyczami.

Jak budować zdrowe nawyki przez wspólny posiłek?

W procesie żywienia dzieci ważne są również wspólne posiłki. Choć każdy domownik może mieć inny plan dnia, należałoby zadbać o to, by zjeść razem choć raz dziennie. To okazja nie tylko do wspólnego spożycia zdrowych dań, ale i zbudowania atmosfery wokół obiadu czy kolacji.

Kiedy maluch jest nieco starszy, warto połączyć to ze wspólnym gotowaniem. Ono również przyczyni się do kształtowania prawidłowych nawyków. Przy stole z bliskimi dziecko łatwiej otwiera się na nowe smaki, którymi cieszą się inni.

Zdrowe nawyki u dzieci a wygląd potraw

Każdy lubi, kiedy jego posiłek wygląda apetycznie. Kiedy udajesz się do restauracji, zwracasz zapewne uwagę nie tylko na to, jak smakują, ale i jak prezentują się dania. Dziecko patrzy na to dokładnie tak samo, dlatego staraj się, aby posiłki wyglądały jak najbardziej zachęcająco. Z warzyw i owoców można łatwo wyciąć ciekawe kształty – serduszka, kwiatki, gwiazdki. Warto zadbać także o różnorodność kolorystyczną poszczególnych elementów dania.

Świetnie sprawdzają się talerze z przegródkami, na których łatwo układa się składniki w rozmaitych kolorach. Pamiętaj, aby nigdy nie zmuszać malucha do jedzenia. Możliwe, że pewne zdrowe składniki nie będą mu smakować, ale za to polubi inne. Ważne są eksperymenty, próby i cierpliwość. W razie konieczności nie wahaj się odwiedzin u dietetyka, który pomoże skomponować dania zachęcające zarówno pod względem wizualnym, jak i smakowym.

Codzienna edukacja i zdrowe jedzenie do szkoły

Żeby wyrobić zdrowe nawyki, nie wystarczy tylko podawać zdrowego jedzenia, ale również o nim rozmawiać. Nie trzeba zasypywać malucha od razu podręcznikową wiedzą, ale powinno się wspominać o tym, że poszczególne elementy mają np. witaminy, które pomagają w codziennym funkcjonowaniu i dbaniu o zdrowie.

Jak wiesz, nauka przez zabawę to jeden z najlepszych sposobów na przekazywanie wiedzy. Warto zatem zaopatrzyć się w książeczki na temat zdrowych posiłków, a także zabawkowe owoce i warzywa, z którymi można kreatywnie spędzić czas na udawanym przygotowywaniu posiłków i rozmawianiu o składnikach.

Zamiast pieniędzy do sklepiku szkolnego najlepiej dawać dziecku gotowe, zbilansowane posiłki, które będzie mogło zjeść pomiędzy zajęciami. Poza tym pamiętaj o wdrożeniu aktywności fizycznej. Maluch nie musi od razu uczęszczać na zaawansowane treningi, ale wystarczy zadbać o wspólne spacery czy zabawy na świeżym powietrzu.

Sport w połączeniu ze zdrowym żywieniem powinien uchronić malucha przed niektórymi schorzeniami. Pamiętaj jednak, że jeśli zauważysz cokolwiek niepokojącego pod kątem zdrowia pociechy, najlepiej jak najszybciej udać się na konsultację do lekarza.

Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych jest kluczowe w ochronie przed wieloma chorobami, w tym cukrzycą i otyłością. Zadbaj o swoją pociechę i daj jej zdrowy przykład tego, jak się odżywiać, by cieszyć się zdrowiem przez lata!