O tym, jak ważną rolę odgrywają witaminy i mikroelementy w naszym codziennym życiu, nikomu przypominać nie trzeba.  Wszak wiadomo, bez nich czujemy się osłabieni, zirytowani, zmęczeni i pozbawieni życiowej energii. O ile część niedoboru tych cennych składników można szybko uzupełnić, sięgając po soki lub świeże owoce i warzywa, tak w przypadku pewnych pierwiastków bardzo ciężko jest zrównoważyć ich prawidłową ilość. Jednym z nich jest folacyna, na której niedobór cierpi ponad 90% Polaków. Na dodatek nasz organizm nie jest w stanie długo magazynować tej witaminy. Jak uzupełnić jego niedobór, zwłaszcza w okresie planowania świadomego macierzyństwa i przez cały okres ciąży?małe dziecko

Co to jest folacyna?

Pod tą tajemniczo brzmiącą nazwą kryje się kwas foliowy. Znany jest też jako witamina B9 lub jako folian. Nazwa pochodzi od łacińskiego słowa „folium” i oznacza… liść! Kwas foliowy odgrywa kluczową rolę w tworzeniu komórek DNA, czerwonych krwinek krwi oraz produkcji kwasu żołądkowego. Jego niedobór może znacząco wpłynąć na działanie układu pokarmowego oraz na zaburzenia procesu produkcji krwi. W przypadku kobiet planujących macierzyństwo oraz ciężarnych sprawa jest jeszcze bardziej poważniejsza, bowiem kwas foliowy ma ogromne znaczenie w przypadku prawidłowego ukształtowania układu nerwowego dziecka.kobieta w ciąży

Jak uzupełnić niedobór kwasu foliowego?

Nie ulega wątpliwości, iż kwas foliowy powinien być codziennie dostarczany do naszego organizmu. Jak już wspomniałam, nasze ciało nie jest w stanie zbyt długo go magazynować, dlatego tak ważna jest codzienna dieta. Nie powinno w niej zabraknąć świeżych warzyw, zwłaszcza tych bogatych w witaminę C, która pośrednio chroni pierwiastek przed rozpadem folacyny, jajek, wątroby cielęcej oraz wieprzowej, a także otrąb pszennych. Zaleca się unikania picia mocnej kawy, spożywania zbyt dużej ilości alkoholu oraz zażywania kwasu acetylosalicylowego. Niedobór kwasu foliowego można uzupełnić także poprzez odpowiednią suplementację farmakologiczną. Co ciekawe, kwas przyjmowany w pożywieniu przyjmuje się w około 50%, zaś w przypadku tego z tabletek mowa o blisko 85-95% skuteczności przyswajania.ciężarna

Dawkowanie kwasu foliowego u przyszłej mamy

Każda ciąża jest inna i każda wymaga szczególnej uwagi i troski o zdrowie mamy i maluszka. Nie wystarczy sięgnąć po jedną tabletkę kwasu foliowego i uznać, że sprawa została załatwiona. Wręcz przeciwnie – każdy okres planowania świadomego macierzyństwa wymaga innej dawki folacyny: około 400 mikrogramów w okresie przed ciążą i w jej pierwszych tygodniach, przez następne tygodnie około 450mikrogramów, zaś u kobiet karmiących dawka ta powinna wzrosnąć do około 500mikrogramów. Więcej na ten temat poczytać można także na stronie portalu Świadome Macierzyństwo.